مسجدولی عصر(عج) محمدآباد ابوزیدآباد

مسجدولی عصر(عج) محمدآباد ابوزیدآباد

ای پیامبر بگو پروردگار من به اجرای عدالت امر کرده و اینکه روی به مساجد کنید و خدای را در کمال اخلاص بخوانید .
"سوره اعراف آیه 29"
------
سلام و درود خداوند بر شما خوانندگان عزیز هدف از ایجاد این وبلاگ ترویج فرهنگ صحیح اسلامی است این وبلاگ برای نشان دادن زحمات شبانه روزی اعضای کانون فرهنگی هنری مسجدولی عصر محمدآباد ابوزیداباد است که در راستای ترویج فرهنگ و هنر اسلامی تلاش میکنند طراحی شده است.
*******
ایمیل:sajjad91422@gmail.com
شماره تماس:09138891422

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

تفاوت میان حجاب و عفاف

دو واژه حجاب و عفاف در اصل معنای منع و امتناع مشترک اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است،‌ تفاوت بین ظاهر و باطن است؛‌ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ‌ولی منع و بازداری در عفت،‌ مربوط به باطن و درون است؛‌ چون عفت یک حالت درونی است، ‌ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است. بدین ترتیب که هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد،‌ این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش تری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می گردد.

به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

 

برای شناخت ابتدایی هر مفهوم در هر زبان با مراجعه به  کتب لغتنامه می توان به معنای قابل درک و فهم آن موضوع در هر زبان پی برد در همین راستا عفّت و عفاف در صفحه 618 جلد دوم  ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن به معنی  حاصل شدن حالتى براى نفس و جان آدمى که به وسیله  آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیرى می‌‏شود و مُتَعَفِّف: کسى است که چنان حالتى از عفّت را در اثر تمرین و زحمت حاصل مى‏کند؛ و اصلش بسنده کردن در گرفتن چیز اندک است که در حکم ته مانده شیر در پستان است. و اسْتِعْفَاف: طلب عفّت و پاکدامنى و باز ایستادن از حرام است.

 

در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم نیز حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است همان  گونه که تقوی حفظ نفس از ارتکاب به محرمات، خلاف و عصیان، نیز معنا شده است.

 

همان  گونه که مشاهده می  شود به رغم معنای الکن و ناقص جاافتاده از عفّت و عفاف در میان عامه (امروزه در جامعه عفاف و عفت در معنای پوشش مخصوصا چادر و آن هم مختص زنان فهم می  گردد.)، بار معنایی و عمق آن از ثقالت و وزانت خاصی برخوردار است.

 

بنابراین عفاف نه به معنای پوشش ظاهری بلکه به معنای حالتی نفسانی است که از غلبه و تسلط شهوت و تمایل نفسانی جلوگیری می  کند و این امر نتیجه  ای جز عدم ارتکاب به گناه و خطا را در بر نخواهد داشتنکته  ی قابل تأمل آن است چنین حالتی که استمرار آن صورت «ملکه» را در درون انسان در پی خواهد داشت، جنسیت نداشته و هم در مورد زنان و هم مردان صدقیت پیدا می کند.

 

برپایه این تعارف می توان به این نتیجه رسید که در یک جامعه دینی آنچه سبب می شود علاوه بر ظواهر باطن آن جامعه معرف دینی بودن آن جامعه باشد حفظ عفاف است که معنایی فراتر و عمیق تر از حجاب و پوشش بر اساس اعتقادات را در برمی گیرد. عفاف در جامعه مسئولیتی در افراد ایجاد می کند که براساس آن فرد فرصت بروز ظهور افراد بی قید و بی تفاوت به اصول مذهبی را در جامعه کمرنگ تر می کند و همه افراد را در حفظ اصول و ارزش ها مسئولیت پذیرتر می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی